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© Olivier Garros

 

Escales

 

" ... Partir pour l’île, l’île d’un seul jardin, l’île des transparences ou des ciels couverts, voilà ce qu’on mérite. Ciels lavés passant du plomb au bleu rayonnant, tonique et profond aussi changeant que le bleu des vitraux de Beuzec Cap Caval. Partir sur l’île, mieux, s’embarquer vers l’Archipel pour l’omniprésence de l’absence. Enfin, être juste là pour une pierre d’amarrage sans bateau, sans autre désir de voyage et puis attendre que le désir du retour renaisse.

Le voyage est lointain. On en revient avec des jours de mer et le corps tout entier ne sait plus remonter la première rue du port. Alors, pendant quelques instants, on se demande si l’on ne revient pas de la lune. C’est le mal de terre, celui qu’on ne peut expliquer et que l’on justifie en tirant une bonne piste. Au moins là, on sait pourquoi on tangue. Pas vrai ?

Le linge sèche, le linge claque au vent de mer comme un pardon. Lessivée, toute cette saleté qui gâche la vie, lessivées, les chemises et les robes. Dignement, les habits épousent le vent. La lumière passe sur eux à la vitesse des nuages et le ciel finit son cinéma sur le pignon blanc des maisons. Presqu’île : il a suffi d’un passage à gué et puis après : une vache, un bateau, une maison. Plus tard, et plus loin, c’était l’île. Bréhat, d’avant la première vache pleine de lait de bruyère / Qui passe l’eau pour l’île dans le bateau de peau.

Au gré du jour, c’est le ciel et le vent qui imposent la couleur. La mer s’y contraint et le sable de la plage répond sans défaillir. La couleur des roches, leurs dispositions, jamais rien ne s’oppose.

Toujours, tout recommence dans l’improvisation, dans la justesse des instants pour une autre « installation ». Ne vous y trompez pas, les canots sont au bon endroit, les maisons bien orientées dans leur amarrage définitif, les poteaux à linge dans le bénéfice du vent, comme il se doit. Ici le bon sens fait l’image. Tout fonctionne…"                                                                                         

 

Melaine Favennec

( Extrait de "Escales". Monographie Godin par Patricia Oranin Ed Les îles du désert )

 

Travelling

 

The artist’s goal is not to paint life but to bring his paintings to life. He prefers to merely suggest rather than to say too much.

Brittany, the western French peninsula, is Godin’s homeland, where he finds an endless source of inspiration in the rugged landscape. In this land of sailors – powerful and mysterious characters – Godin’s depiction of their lives at sea is an intimate portrayal of fishing and fighting the winds and waves. He also portrays them as an integral part of the rocky dunes and windy shores, drinking, longing to feel the great thrill of the sea.

In his landscapes, the rocks on the shore are dynamic structures; the embodiment of the life of the earth as the sea engulfs the rhythm of the surf. Godin’s paintings are alive. One can feel and hear the wind pushing the frail bodies, as if wanting to fall out of the canvas – one can smell the pungent salty and revitalizing smell of the sea. The view is that infinite window between earth and sky, a celebration of space, and a summons from the open sea and the broad horizons.

Looking at the mirror of the sky, where the earth weaves its legends and its tales, the artist portrays the shorelines dear to his heart.

The technique Godin uses is similar to that of the masters of stained glass: large areas of colour, simple shapes and unidentified individuals delineated with black. The black outline enhances colours, ochre, reds and blues. There is a sense of freedom in the colours and vibrations. He is also inspired by an interest in woodcarving and is able to convey in his work dimension and texture. Vigorous brush strokes and slanted lines give rhythm to the composition, creating an unstable yet structured equilibrium.

For ages, the open seas have beckoned sailors with the promise of limitless adventure, unknown paradise and exploration. Acclaimed French artist, Jacques Godin, recently answered the intoxicating call of the ocean and set sail to lush isles of Greenland.

Jacques Godin is a painter renowned for his bold, whimsical artwork, which portrays a fascination with his own exploration of the world. From the shore of his birthplace in Cornouaille, France, to the steep coast of Connemara; from the city fjords of the north, to the far reaches of mythological Cyclades; through the twists and turns of the Casamance River, to the vibrant byways of Senegal; Godin’s works of art are an escape and an invitation to explore.                                                                                                

Bertrand Delacroix 

( Foreward in "Escales". Monogaphy by Patricia Oranin.Ed Les îles du désert

 

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